Page 144 - 8. SINIF ÇALIŞMA KİTABI - 3
P. 144
30. Bir zamanlar “Millet-i Sadıka” olarak tanımlanan 32. Sakarya Zaferi yurt dışında da ilgi ve heyecan uyan-
Ermeniler, I. Dünya Savaşı yıllarında önce Ruslarla dırdı. Sovyet Rusya’nın bir araya getirdiği Azerbay-
ardından da İngilizlerle iş birliği yaptılar. Bu iş birli- can, Ermenistan ve Gürcistan ile TBMM arasında
ğine karşılık İngilizler, Ermenilere, Doğu Anadolu’da Kars Antlaşması imzalandı (13 Ekim 1921). TBMM
bağımsız bir devlet vadettiler. ile antlaşma imzalayan bir diğer devlet de Fransa
oldu. Anadolu’nun güneyini işgal etmek için gelen
Mondros Ateşkes Antlaşması’nın aşağıdaki ancak büyük bir direnişle karşılaşan Fransızlar,
Sakarya Zaferi’nden sonra Anadolu’dan ayrılmaya
maddelerinden hangisi bu vaadi gerçekleştir- karar verdiler. TBMM ile imzaladıkları Ankara Ant-
meye yönelik alınmıştır? laşması ile (20 Ekim 1921) işgal ettikleri bölgeleri
-Hatay hariç- boşalttılar.
A) Sınırların korunması ve iç güvenliğin sağ-
lanması için gerekli askerin dışında Osmanlı Verilen bilgilerden hareketle;
ordusu terhis edilecektir. Bütün savaş gemile- I. Askeri başarıları siyasi başarılar takip etmiştir.
rine, taşıt, araç, gereç, silah ve cephanelere el II. Sakarya Zaferinin uluslararası sonuçları olmuş-
konulacaktır. tur.
B) Tüm telsiz, telgraf hatlarının kontrolü; Toros III. İtilaf Devletleri arasında fikir ayrılıkları vardır.
tünelleri ve bütün demiryollarının denetimi İtilaf
Devletleri tarafından sağlanacaktır. yargılarından hangilerine ulaşılabilir?
C) İtilaf Devletleri, güvenliklerini tehdit eden bir A) I ve II B) I ve III C) II ve III D) I, II ve III
durum olursa herhangi bir stratejik noktayı işgal
edebilecektir.
D) Doğudaki altı vilayette (Sivas, Elâzığ, Diyar-
bakır, Bitlis, Erzurum, Van) karışıklık çıkarsa
İtilaf Devletleri bu illeri işgal edilebilecektir.
31. “Memleketimizi gerçek hedefe ulaştırmak için iki MEB 2019 - 2020 ● Düzce Ölçme Değerlendirme Merkezi
orduya ihtiyaç vardır: Biri vatanın hayatını kurtaran
asker ordusu, diğeri milletin geleceğini yoğuran
irfan ordusu.” diyen Mustafa Kemal; milletin gele-
ceğini şekillendirecek, modern ve güçlü bir ülke
kuracak irfan ordusunun Ankara’da toplanması
talimatını verdi. Mustafa Kemal, millî ve çağdaş bir
eğitim sistemiyle geleceğin aydınlık Türkiye’sinin
temellerini atmak istiyordu.
Verilen bilgilerden hareketle aşağıdakilerden
hangisine ulaşılabilir?
A) Mustafa Kemal’in eğitime verdiği önem.
B) Mustafa Kemal’in eğitimi ordudan üstün tuttuğu.
C) Gelecekteki saldırıların çağdaş eğitim ile önle-
nebileceği.
D) Osmanlıda çağdaş bir eğitimin bulunmadığı.
137