Page 141 - 8. SINIF ÇALIŞMA KİTABI - 3
P. 141
19. -Mustafa her şeyi başkasından bekleyen bir ka- 21. Birinci Dünya Savaşı’na katılan devletlerin hep-
raktere sahip değildi. Daha çocukluğundan itiba- sinin kendi sebepleri vardı. Bu sebeplerden sa-
ren kendini yetiştirmek için üstün gayret gösterdi. vaşa katılan tüm devletleri etkileyen sebeplere
O, yapması gerekenleri düşünür, keşfeder ve uy- “Genel Sebepler”, tüm devletleri etkilemeyip sa-
gulardı. dece birkaç devleti etkileyen sebeplere ise “Özel
Sebepler” denir.
-Yerli ve yabancı birçok fikir adamını okur ve onla-
rın fikirlerini analiz ederdi. Kitapları okurken sayfa Paragrafa göre değerlendirecek olursak aşa-
kenarlarına notlar alır, kimi zaman kendi fikirlerini ğıdaki sebeplerden hangisi diğerlerinden
de bu notların yanına yazardı. Mustafa Kemal ya- farklıdır?
bancı düşünce adamlarının eserlerinden istifade
edebilmek için Fransızca öğrenmişti. A) Fransız İhtilali
B) Pazar kavgası
-Mustafa Kemal’in yabancı dil bilmesi yabancı C) Ham madde yarışı
gazete ve dergileri okuyabilmesinin yolunu aç- D) Balkan hakimiyeti meselesi
mıştı. Okuduğu yabancı gazete ve dergiler Mus-
tafa Kemal’in dünyada olup bitenlerden haberdar
olmasına zemin hazırladı.
22. Birinci Dünya Savaşı öncesinde İngiltere büyük bir
-Osmanlı Devleti’nin farklı bölgelerinde görev sömürge imparatorluğu kurmuştu. Siyasal birliğini
yapması Mustafa Kemal’in bilgisini artırıp düşün- geç tamamlayan Almanya ise gelişen sanayisi için
ce dünyasını geliştirdi. Bu görevleri esnasında, ham madde ve pazar arayışı içine girdi. Almanya,
devletin ve halkın içine düştüğü durumu yakın- bir yandan İngiltere’nin sömürgelerine göz dikerken
dan görme imkânı buldu. O, bu durumdan rahat- diğer yandan zengin kömür havzası olan Alsas-Lo-
sızlık duyup kurtuluş çareleri üzerinde düşünce- ren bölgesini Fransa’dan aldı. Fransa bu bölgeyi geri
ler geliştirdi. alabilmek için İngiltere ile yakınlaştı. Siyasal birliğini
geç tamamlayan devletlerden İtalya ise Kuzey Af-
Verilenlere göre mustafa kemal ile ilgili aşağı- rika ve Doğu Akdeniz’de yayılmaya çalıştı. İtalya
dakilerden hangisine ulaşılamaz? ve Almanya’nın sömürge arayışı içine girmeleri İn-
giltere’yi endişelendirdi. İngiltere, Uzak Doğu’daki
A) Okur, düşünür, keşfeder ve kendini geliştirirdi. sömürgelerine giden deniz yolu üzerindeki Mısır’ı
B) Farklı kültürlere açıktı bu yönü onun bakış işgal etti. Alman tehdidine karşı Rusya ile yakınlaştı.
açısını geliştirdi. MEB 2019 - 2020 ● Düzce Ölçme Değerlendirme Merkezi Avusturya-Macaristan İmparatorluğu ise Balkanlar
C) Devletin pek çok şehrinde bulundu eksikleri ve Doğu Avrupa’da hâkimiyet kurmaya çalışıyordu.
gördü ve gidermek için fikirler üretti. Aynı bölge Rusya’nın da yayılma sahasıydı. Rusya
D) Öğretmenlerinin kendini şekillendirmelerine “Panslavizm” politikasıyla Balkanlardaki Slav kö-
izin verdi ve kendini onlara bıraktı. kenli ulusları Osmanlı Devleti’nden kopararak kendi
hâkimiyeti altına almaya ve Balkanlar üzerinden Ak-
deniz’e inmeye çalışıyordu.
20. Osmanlı yönetimi, Trablusgarp’ı savunabilmek Paragrafa göre savaşın sebepleri ile ilgili
için bazı subayları gizlice bölgeye gönderdi. olarak aşağıdaki ifadelerden hangisi doğru
Aralarında Mustafa Kemal’in de bulunduğu bu olur?
subaylar kılık değiştirerek Trablusgarp’a gittiler.
Trablusgarp’a geçen Mustafa Kemal ve Enver A) Savaşa giren bazı devletlerin özel sebepleri
Paşa gibi subaylar yerli halkı teşkilatlandırarak ifade edilmiştir.
onları İtalyanlara karşı direnişe geçirdiler. İtal- B) Devletler, ortak çıkarları doğrultusunda hareket
yanlar sahil şeridinden öteye geçemediler. etmektedirler.
C) Savaşa girmek için devletlerin sebebe ihtiyacı
Buna göre Mustafa Kemal’in hangi kişilik özelli- olmadığı anlatılmaktadır.
ğine değilmemiştir? D) Hiçbir devletin sebebinin başka bir devleti ilgilen-
dirmediği görülmektedir.
A) Cesaretliliği
B) Teşkilatçılığı
C) Vatanseverliği
D) İleri görüşlülüğü
134