Page 12 - 8. SINIF ÇALIŞMA KİTABI - 3
P. 12
7.
Maarif Vekâleti (Millî Eğitim Bakanlığı), Kurtuluş Savaşı’nın başlarında, İstiklal Harbi’nin millî bir ruh içerisin-
de kazanılması imkânını sağlamak amacıyla 1921’de bir şiir yarışması düzenler. Bu yarışmaya 724 şair eser
gönderir. 23 Aralık 1920’de Millî Eğitim Bakanlığı şiirleri inceler ancak içlerinde İstiklal Marşı olabilecek bir eser
bulamaz. Bunun üzerine, 5 Şubat 1921’de Maarif Vekili (Millî Eğitim Bakanı) Hamdullah Suphi Tanrıöver bir
mektupla Mehmet Akif’in İstiklal Marşı Yarışması’na katılmasını ister. Fakat bilinen bir şey daha vardır. O da
Mehmet Akif’in, milletin başarılarının para ile övülemeyeceği düşüncesi ile yarışmaya katılmak istememesidir.
Maarif Vekilinin ikna etmesiyle Akif yarışmaya katılır. Ve İstiklal Marşı’mız yazılır. İlk olarak 17 Şubat 1921’de
Hâkimiyet-i Milliye ve Sebilürreşat’ta yayımlanır. 26 Şubat 1921’de İstiklal Marşı konusu Meclis’e getirilir. Seçi-
min Meclis Genel Kurulunda yapılması kararlaştırılır. 1 Mart 1921’de İstiklal Marşı Meclis’in ikinci çalışma yılının
açılışında okunur ve 12 Mart 1921’de millî marş olarak kabul edilir.
Türkiye Cumhuriyeti’nin bağımsızlığını simgeleyen ve millî marş olarak kabul edilen İstiklal Marşı’nda şair, Kur-
tuluş Savaşı’nın kazanılacağına olan inancını, Türk askerinin yürekliliğini, Türk milletine güvenini, Türk ulusunun
bağımsızlığa düşkünlüğünü, bu yüce milletin dinine ve yurduna bağlılığını dile getirmiştir.
Bu metinden aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
A) İstiklal Marşı, yarışmaya katılan yedi yüz yirmi dört şiir arasından oy birliğiyle seçilmiştir.
B) Akif, dönemin Başbakan'ının isteği ve ısrarı ile yarışmaya katılmaya karar vermiştir.
C) Akif, para karşılığı millî marş yazılamayacağını düşündüğü için yarışmaya katılmamıştır.
D) İstiklal Marşı, millî marş olduktan sonra Hâkimiyet-i Milliye ve Sebilürreşat’ta yayımlanmıştır.
8.
- - - - düşüncelerini kitaplaştırınca çevresindekiler tarafından acımasızca eleştirildi.
Özgünlüğü olmayan, değişiklik göstermeyen.
Sahanın kenarında otururken elindeki kâğıda - - - - çizdiği resimlere bakıp gülümsedi.
Rastgele.
İşten ayrıldıktan sonra - - - - bir maceraya atılmak için harekete geçti.
Süresi fazla olan.
Tablodaki cümleler çeşitli simgelerle eşleştirilmiştir. Cümlelerde boş bırakılan yerlere işareti ile gösterilen anlam
özelliğine uygun olarak sözcük getirilecektir.
Buna göre cümlelerdeki boşluklara aşağıdakilerin hangisi getirilmelidir?
A) Basmakalıp gelişigüzel özgün
B) Gelişigüzel basmakalıp uzun soluklu
C) Gelişigüzel uzun soluklu özgün
D) Basmakalıp gelişigüzel uzun soluklu
5