Page 166 - 8. SINIF ÇALIŞMA KİTABI - 1
P. 166
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük
Soruları
1. 1789’da başlayan Fransız İhtilali, kısa sürede 3. Mustafa Kemal, 1909 yılında Rumeli’de
ülke geneline yayıldı ve bir şiddet gösterisine gerçekleştirilen bir tatbikatta kendisini Suphi Paşa ile
dönüştü. Halk, Paris’te yönetime el koydu. Krallık tanıştıran Ali Fuat’a (Cebesoy) yazdığı mektupta şöyle
rejimi yıkıldı. 1789’da “Fransız İnsan ve Yurttaş diyordu:
Hakları Bildirisi” yayımlandı. Bu bildiriyle insanların,
hakları bakımından hür ve eşit doğdukları ve öyle Manevradan sonra rütbem ve yetkim olmadığı halde
yaşayacakları vurgulandı. Hürriyet, mülkiyet, güvenlik fahiş hatalar karşısında dayanamadım. Paşayı, bütün
gibi hakların yanı sıra her türlü egemenliğin millete subayların da hazır bulunduğu halde acı bir lisanla
ait olduğu bildiride yer aldı. Demokratik anlayış ve tenkit ettim, müteessir oldu. Fakat bana gücenmedi…..
laik devlet anlayışı yaygınlaştı. Fransız İhtilali ile Hareketim belki disipline aykırıdır. Fakat Almanya’da
her milletin kendi bağımsız devletini kurma hakkına tahsil gören kumandanlık sanatına çalışmazsa, tahsil
sahip olduğunun vurgulanması, milliyetçilik fikrinin görmeyenler ile ne yapacağız? Küçükleri ile tenkit
yayılmasına ve imparatorlukların dağılma sürecine edildiğini gören kumandanlarımız, belki çalışarak
girmesine yol açtı. vazifelerinin ehli olurlar.
( Andrew MANGO; Atatürk)
Bu bilgilerden ışığında Osmanlı Devleti’nde
meydana gelen gelişmelerden hangisinin
Fransız İhtilali ile ilgili olduğu söylenemez? Yukarıdaki Mustafa Kemal ile ilgili verilen anının
onun kişilik özelliklerinden hangisi ile ilişkili
A) Tanzimat Fermanı’nın ilan edilmesi. olduğu söylenebilir?
B) İngiltere’nin Mısır’ı işgal etmesi. A) Vatan ve Millet sevgisi B) İdealistliği
C) Yunanistan’ın bağımsızlığını ilan etmesi. C) Açık Sözlülüğü D) İleri Görüşlülüğü
D) I. Meşrutiyetin ilan edilmesi.
2. MEB 2019 - 2020 ● Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü
4. Mustafa Kemal daha öğrencilik yıllarından itibaren
bilinçli bir şekilde kendisini Türk milletinin liderliğine
hazırlamaya başlamıştır. Bu amacına ulaşmak için
kendisini her yönüyle yetiştirmeye çalışmış; askeri
lisede, Harp Okulunda, Akademide ve görev aldığı
birliklerde, düşüncelerini, araştırma ve incelemeye
dayalı çalışmalarıyla sürekli biçimde geliştirmiştir.
Duygularının, aklın ve bilimin önüne geçmesine asla
izin vermemiş ve milletini uğradığı felaketlerden
Yukarıdaki tabloda Osmanlı Devleti’nin dağılmasını kurtarmak konusunda ağır bir sorumluluk hissetmiştir.
engellemek amacıyla ortaya atılan fikir akımları
verilmiştir. Verilen bilgilere bakarak Mustafa Kemal ile ilgili
aşağıdakilerden hangisi söylenemez ?
Bu akımlar aşağıdakilerden hangisinde doğru
olarak eşleştirilmiştir? A) Kendi çıkarlarını ülke çıkarlarının üstünde tutan
biridir.
I II III IV
B) Vatanı için görev almaya hazır biridir.
A) Batıcılık Türkçülük Osmanlıcılık İslamcılık
B) Osmanlıcılık İslamcılık Batıcılık Türkçülük C) Hedeflerine ulaşmak için mücadele eden biridir.
C) İslamcılık Batıcılık Türkçülük Osmanlıcılık D) Akıl ve bilimi ön planda tutan biridir.
D) Batıcılık Osmanlıcılık İslamcılık Türkçülük
159