Page 76 - 8. SINIF ÇALIŞMA KİTABI - 6
P. 76
19. CÜMLENİN
ÖGELERİ
Temel Yardımcı
Ögeler Ögeler
Yer Tamlayıcısı Zarf Tamlayıcısı
Yüklem Özne Nesne (kime, kimde, (nasıl, ne zaman,
(kim, ne?) (neyi,kimi, ne?) kimden, nereye, ne- ne kadar, neden,
rede, nereden, neye, niçin, niye,
neyde, neyden?) nereye?)
Tabloda cümlenin temel ve yardımcı ögeleri ve bunları bulmak için gerekli olan sorular gösterilmektedir.
Buna göre aşağıdaki cümlelerin hangisinde cümlenin yardımcı ögelerden hiçbiri yoktur?
A) Tüm kuvvetini toplayarak çuvalı taşımasına yardım etti.
B) Sabahları en sevdiği şey sıcacık bir çaydı.
C) Babamın bakışları, gününün nasıl geçtiğini anlatıyordu.
D) Okulun duvarını bir hayırsever vatandaş yaptıracak.
20. Öğretmen sınıftaki zeki fakat kıskanç öğrenciye “Niçin arkadaşlarını çekemiyor, onların yaptıklarını bozup
kavga ediyorsun?” diye sordu. Öğrenci, bir süre düşündükten sonra, “Çünkü onların beni geçmelerini
istemiyorum.” dedi. “En iyi ben olmalıyım.” Öğretmen, masasından kalktı; eline bir parça tebeşir aldı ve yere
15 cm uzunluğunda bir çizgi çekerek kıskanç öğrenciye bakıp “Bu çizgiyi nasıl kısaltırsın?” dedi.
Öğrenci bir süre bu çizgiyi inceleyip içinde çizgiyi birçok parçaya bölmek de olan birkaç yanıt verdi.
Öğretmen, yanıtları kabul etmedi ve yere ilkinden daha uzun bir çizgi çekti.
“Şimdi birinci çizgi nasıl görünüyor?” diye sordu öğretmen.
Öğrenci utana sıkıla, “Daha kısa.” diyerek başını öne eğdi.
Öğretmen bu yanıt üzerine öğrencisine unutmaması gereken şu öğüdünü verdi:
– Bilgini ve yeteneklerini artırarak kendi çizgini uzatman, rakibinin çizgisini bölmeye çalışmandan daha iyidir.
Bu parçada verilmek istenen asıl mesaj aşağıdakilerden hangisidir?
A) İyiden, doğrudan, güzelden, faydalıdan, adaletli olandan yana olmalıyız.
B) Arkadaşlarımızla yarışmak ve onları kıskanmak doğru değildir.
C) Sadece kendimizle yarışırsak daha ileriye gidebiliriz.
D) Arkadaşlarımızın bizi geçmesine izin vermeliyiz.
69