Page 328 - 8. SINIF ÇALIŞMA KİTABI - 6
P. 328

15.                        Anlatım B�ç�mler�                  Anlatım B�ç�mler�n�n Örnek Met�nler�

                       A    Tasarlanmış ya da yaşanmış b�r         A I.  Toros dağlarının etekler� ta Akden�z’den başlar.
                                                                        Kıyıları döven ak köpüklerden sonra doruklara
                            olayın anlatılmasına “öyküley�c�
                            anlatım” den�r. Anlatılmak �stenen          doğru yavaş yavaş yüksel�r. Akden�z’�n üstünde
                            düşünceler b�r olay örgüsünün               da�ma top top ak bulutlar salınır. Kıyılar dümdüz,
                            �ç�nded�r. K�ş�, yer, zaman ve olay bu      c�lalanmış g�b� düz k�ll� topraklardır. K�ll� toprak et
                            anlatımın temel ögeler�d�r.                 g�b�d�r. Bu kıyılar saatlerce �çe kadar, den�z
                                                                        kokar...Tuz kokar. Tuz kesk�nd�r.


                       B    Herhang� b�r konu hakkında okuyucu-    B II.  Köyde on gün kaldıktan sonra dostlar ve
                                                                        çocuklarımla vedalaşıp yola çıkıyorum. İlk durak
                            ya b�lg� vermek, okuyucuyu aydınlat-
                            mak ya da konuyu öğretmek amacıyla          uzak yaylalar olacak. Uzun ve b�raz da yorucu
                            kullanılan anlatım b�ç�m�ne “açıklayıcı     b�r yolculuktan sonra Teyran Tepes�’ne geld�m.
                            anlatım” den�r.                             Epey yol aldıktan sonra at da ben de yorulmuş-
                                                                        tuk. Başımı, eller�m�n arasına alıp gözler�m�
                                                                        kapatarak b�r süre öylece kaldım.


                       C    Herhang� b�r düşüncey� değ�şt�rmek,    C III.  Hızlı okuyab�lmek �ç�n her şeyden önce hızlı
                                                                        okuma tekn�kler�n� b�l�p uygulayab�lmek gerek-
                            kend� f�kr�n�n doğruluğunu kanıtlamak
                            amacıyla kullanılan anlatım b�ç�m�ne        mekted�r. Bu konuda da �lk aşama sözcükler �ç�n
                            “tartışmacı anlatım” den�r.                 değ�l, düşünceler �ç�n okumaktır. Sesl� okuma,
                                                                        mırıltı, parmakla tak�p g�b� okuma hızına sekte
                                                                        vuracak hususlardan uzak durulmalıdır.




                       D    Canlı ve cansız varlıkların en �nce    D IV.  Şu cümley� bazı aydınlardan sık sık duyarız:
                                                                        B�zde m�llî roman yok! Nasıl yok, var…Bunu
                            ayrıntılarına kadar anlatıldığı,
                            kend�ler�ne özgü özell�kler�n�n ortaya      anlatmak �ç�n son y�rm� yıl �ç�nde yazılmış
                            konulduğu ve okuyucunun z�hn�nde            romanlara b�r göz atmak yeter. Bu romanlar
                            b�r fotoğraf kares� g�b� canlandırıldığı    Anadolu’da geçer, kahramanlar çoğunlukla halk
                            anlatım b�ç�m�ne “bet�mley�c� anlatım”      arasından seç�l�r ve kültürler�ne bağlı k�ş�lerd�r.
                            den�r.


         Yukarıdaki birinci tabloda anlatım biçimleri, ikinci tabloda ise bu anlatım biçimlerinin örnek metinleri verilmiştir. Verilen ör-
         nek metinler ait oldukları anlatım biçimiyle eşleştirilecektir.

         Buna göre doğru eşleştirme aşağıdakilerden hangisidir?
                A            B           C            D

         A)      I           II          III          IV
         B)      II          I           IV           III
         C)      II          III         IV           I

         D)     IV           III          II          I


















                                                           321
   323   324   325   326   327   328   329   330   331   332   333