Page 68 - 8. SINIF ÇALIŞMA KİTABI - 5
P. 68
13. Günlük hayatta bazı işlerde kullanılan K, L ve M maddelerinin yüzey alanlarında yapılan uygulamalar sonucunda
meydana gelen basınç değişimleri tablodaki gibidir.
Maddeler Basınç artar Basınç azalır
K ×
L ×
M ×
Tabloyu inceleyen bir grup öğrenci aşağıdaki yorumları yapıyor.
Meryem: K üzerinde yapılan değişim yüzey alanının arttırılmasıdır. Kar ayakkabısı bu uygulamaya örnek gösteri-
lebilir.
Seda: L üzerinde yapılan değişim yüzey alanının azaltılmasıdır. Bıçakların bir tarafının keskin hale getirilmesi bu
uygulamaya örnek gösterilebilir.
Nisa: M üzerinde yapılan değişim yüzey alanının büyütülmesidir. Ağır taşıtların teker sayısının arttırılması bu uy-
gulamaya örnek gösterilebilir.
Hangi öğrencilerin tabloyu doğru yorumladığı ve uygun örnekler verdiği söylenebilir?
A) Yalnız Nisa
B) Meryem ve Seda
C) Nisa ve Meryem
D) Nisa, Meryem ve Seda
14. DNA nın kendini eşlemesi konusunu işleyen Oğuz öğretmen öğrencilerine konuyu anlattıktan sonra, ‘’ Hadi baka-
lım DNA nın kendini eşlemesi sırasında gerçekleşen olayları sırasıyla kim söyleyecek?’’ Sorusunu sınıfa yönelt-
miştir. Söz hakkı alan Sibel: ‘’Öğretmenim DNA eşlenmesinde,
• DNA nın iki ipliği bir uçtan başlayarak birbirinden ayrılır. Bu olay sırasında bir fermuarın açılması gibi nükleo-
tidler arasındaki bağlar kopar.
• Stoplazmada serbest halde bulunan nükleotidler çekirdeğin içine girer.
• Çekirdeğin içine giren nükleotidlerden guanin nükleotidinin karşısına adenin nükleotidi, timin nükleotidinin
karşısına sitozin nükleotidi gelecek şekilde bağlanır.
• Açılan ipliklerin ikisi de tamamlanınca aynı genetik yapıya sahip iki DNA molekülü oluşur” şeklinde cevap
vermiştir.
Sibel’in verdiği cevaba göre aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A) DNA ipliğinin açılmasını anlamamış.
B) Nükleotidlerin sitoplazmadan çekirdeğin içine geçişini anlamamış.
C) Nükleotidlerin karşılıklı dizilimini anlamamış.
D) Oluşan yeni DNA’ların özelliklerini anlamamış.
61