Page 33 - 8. SINIF ÇALIŞMA KİTABI - 3
P. 33
3.
Amasya Genelgesi Erzurum Kongresi Misak-ı Milli
(22 Haziran 1919) (23 Temmuz - (28 Ocak 1920)
7 Ağustos 1919)
Milletin bağımsızlığını yine milletin Kuvayımilliyeyi tek kuvvet olarak ta- Kars, Ardahan, Batum’da, Arap
azmi ve kararı kurtaracaktır. nımak ve millî iradeyi hâkim kılmak topraklarında ve Batı Trakya’da
esastır. gerekirse referanduma gidilecektir.
Verilen bilgiler hangi kavram ile daha fazla ilgilidir?
A) Tam bağımsızlık
B) Milli birlik ve beraberlik
C) Vatanın bütünlüğü
D) Ulusal irade
4. Mehmet Akif Ankara’ya geldikten sonra Tacettin Dergâhında kalmıştır. Burası edebi, fikri,
tasavvufi sohbetlerin yapıldığı, cephelerdeki durumdan halkın bilgi almak için uğradığı bir
mekândır. Akif İstiklal Marşı’nı da bu mekânda yazmış ve yazarken adeta dünya ile ilişkisini
kesmiştir. Kendisi gibi dergahta kalan Hafız Bekir Efendi şöyle anlatır:
“Üstat bir gece birden uyanır. Kâğıt arar; bulamayınca kalemiyle yatağının yanındaki duva-
ra marşın “Ben ezelden beridir hür yaşadım hür yaşarım.” diye başlayan kıtasını yazar. Ben
sabah kalktığımda üstadı çakısıyla duvardaki yazısını kazırken gördüm.”
On gün içerisinde tamamlanan şiir ve 17 Şubat 1921’ de Sebilürreşad Dergisi’nin ilk sayfa-
sında “Kahraman Ordumuza” ithaf edilerek yayınlanır. 12 Mart 1921’de meclis tarafından
millî marş olarak kabul edillir. Faklı dillere çevrilerek, yurtiçinde ve yurtdışında dağıtılır.
Mitinglerde, törenlerde halkın manevi ve millî duygularını güçlendirmek için okunur. Orduya
ve halka büyük moral olur.
21 Mart Tarihli Resmi
Gazete’nin ilk sayfasında yer
Verilen metinde İstiklal Marşımız ile ilgili hangi sorunun cevabı yer almaz? alan İstiklal Marşı
A) Nerede ve ne zaman yazılmıştır?
B) Kim için ve ne amaçla yazılmıştır?
C) İşgal kuvvetleri üzerinde nasıl bir etki yaratmıştır?
D) Halkımızın duygularına yansıması nasıl olmuştur?
26